"برای رشد معنوی، مهارت هم لازم است."

۲۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

تکبر پنهان

بدی حسادت این است که میتواند بیش از دیگر رذائل اخلاقی در وجود انسان پنهان شود. حتی خود را در رفتار های خوب مثل دلسوزی های نابجا یا غیر مخلصانه نشان میدهد. کسی اهل محاسبه نباشد هیچگاه از حسادت پنهان خود آگاه نمیشود. باید همیشه برتریهای دیگران را بپذیریم تا مطمئن بشویم حسادت نداریم.

۳۰ آذر ۹۳ ، ۰۹:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

گناه آدم های خوب

اگر بخواهی عبد باشی، اول باید گناه نکنی. بعد بی گناه که شدی، برای گناهان زیادی گریه خواهی کرد. گناه شکری که هیچ گاه نمیتوانی به جا آوری. گناه ادا نکردن حق بندگی. گناه خود را گناهکار ندیدن. گناه فاصله زیادی که با او داری و گناهانب که فقط آدم های خوب آن را درک میکنند و نیمه های شب به خاطرش هق هق گریه میکنند.

۳۰ آذر ۹۳ ، ۰۸:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

رنج، امتحانی برای رشد

در رنج ها به جای این که دنبال مقصر خیالی بگردیم و کینه توزی کنیم؛ باید حتی المقدور مقصرین واقعی را هم ببخشیم. اگر تا میتوانیم برای عامل رنج های خود راه فرار پیدا کنیم؛ راه نجات ما هم راحت تر پیدا خواهد شد. چون اساسا باید رنجهایمان را امتحان خدا برای رشد خود بدانیم.

۲۷ آذر ۹۳ ، ۱۲:۱۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

محبوب خدا

علاقه خدا به ما بیشتر از آن است که اجازه بدهد به راحتی خود را نابود کنیم، یا کسی به سهولت ما را خراب کند. او میداند ما کسی را غیر او نداریم که حمایت و هدایتمان کند. خدا اساسا ما را از سر علاقه آفریده و هر کسی میتواند در زندگی خود ببیند که خدا چگونه مانع از خراب شدن بنده اش میشود.

۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۸:۵۴ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تأثیر مبارزه با نفس بر تحصیل علم

اکثر آدم ها با استعدادند ولی در اثر بی حوصله بودن و یا تمرکز نداشتن؛ توانایی تحصیل یا کار علمی را از دست میدهند. بی حوصله بودن و تمرکز نداشتن اکثرا ناشی از عدم توانایی افراد در مخالفت با هوای نفس است. وقتی انسان مخالفتی با دلبخواهی های خود نداشته باشد؛ ضعیف میشود و حواس پرتی پیدا میکند.

۲۵ آذر ۹۳ ، ۰۸:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دیدن

دیدن مانند غذا خوردن است، هر چیزی را ببینی گویی آن را میل میکنی. خدا فرموده است انسان باید به طعام خود نگاه کند. یعنی ببیند چه چیزی وارد روحش میشود. دیدن، عبور صحنه ها از جلوی چشم ما نیست. هر چیزی را مبینیم با همه آلودگیها و پاکیها وارد روح ما میشود و به سادگی بیرون نمیرود.

۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۷:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

نشاط معنوی چگونه به دست می‌آید؟

هیچ چیز جای نشاط معنوی را نمیگیرد. نشاط مادی و عاطفی در اثر ورزش یا موفقیت در ارتباط های انسانی هم نمیتواند به اندازه نشاط معنوی لذت بخش باشد.نشاط معنوی از کجا ناشی میشود؟ وقتی کمی با خدا مناجات میکنی، وقتی با اطاعت و با فداکاری و مبارزه با نفس، خدا را از خود راضی میکنی، این نشاط به دست می آید.

۲۳ آذر ۹۳ ، ۰۷:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

کجا قدم میزنی؟

تفکر مانند قدم زدن است، باید ببینی در کجا و در چه هوایی قدم میزنی؛ و به سوی کدام هدف قدم برمیداری. بعضیها هنگام قدم زدن به سوی هیچ محبوبی نمیروند؛ فقط دور میزنند. بعضیها در گلستان قدم برمیدارند، ولی بعضیها در سنگلاخ راه میروند. برنامه قدم زدن تو در چه هوایی و به سوی کیست؟

۲۲ آذر ۹۳ ، ۱۶:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

سرگرمی شما چیست؟‌

بخش تفریح زندگی تعین کننده بخش جدی زندگی است. ببینید با چه چیزی تفریح میکنید و سرگرم میشوید؟ روح حاکم بر قسمت جدی زندگی شما هم همان خواهم بود. اگر کسی با مسخره کردن دیگران سرگرم میشود؛ در زندگی جدی هم خودخواهانه عمل خواهد کرد. اگر کسی با داستان های حماسی تفریح میکند؛ در زندگی جدی هم حماسه ساز خواهد بود.

۲۱ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

محبت

محبت برای روح انسان مانند آب برای جسم است. خشکی روحی مانند خشکی جسم برای انسان بیماری زاست. محبت کردن به دیگران مانند آبیاری زیباست. اگر چه وقتی یک باغ را آبیاری میکنی خارها را هم آب داده ای؛ ولی نباید به گیاهی آب داد که انرژی نهال های مفید را میگیرد. باید آن ها را از باغ بیرون کرد.
۲۱ آذر ۹۳ ، ۱۳:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰